zaterdag 28 mei 2016

Nog even terug naar het begin

donderdag 26 juni 2014

Onze nieuwe huisdieren

Vanaf vandaag 2 juni 2014 wordt onze topbarbarrelhive ofwel toplattenvat bewoond door een echte zwerm honingbijen.
 Hun woning stond al een tijdje klaar, Kerst heeft er een prachtvat van gemaakt en Frans heeft een pracht volkje de ruimte gegeven in 'Bijenvat 1'.



Spannende uurtjes volgden na het telefoontje van Frans toen ik hoorde dat hij een volkje voor me had. In het begin van de avond heb ik Frans en de bijen opgehaald en heeft Frans de taak opgenomen om de korf in hun nieuwe woning leeg te schudden. Ik heb Frans weer naar huis gebracht en ging nieuwsgierig terug naar huis. Waar de dames waren gebleven wist ik niet, geen bij te zien toen ik weer terug kwam. Even mijn oor op de kast, de dames zijn waarschijnlijk al op hun nachtrust. Een rustig zoemende imme stelde me gerust, dat gaat helemaal goed komen.

 De volgende morgen was mijn eerste gang naar het bijenhuus, stilte............., angstwekkende stilte. Met kloppend hart (gelukkig maar) maakte ik de deksel open. De eerste toplat eruit, geen bij te zien. De tweede toplat eruit, geen bij te zien en een doodstille hive. De derde lat eruit en alle dames sprongen in een klap tevoorschijn. Grapje! Zonder beschermende kleding leek het me niet slim om alles weer op zijn plaats te leggen dus ik greep snel naar mijn kap, trok hem over mijn hoofd en ging aan de slag. Wat laat kreeg ik in de gaten dat er al een bij in mijn kap zat. Zij raakte verstrikt in mijn haar en ik probeerde snel de kap af te zetten. Volgende fout want bij de bijen moet het allemaal rustig aan. Een steek in mijn vinger en een op mijn achterhoofd. Heel vervelend want ik kon niet zien waar de angel zat. Had ik er nou maar bij vanaf gebleven! Ik reageer heel heftig op een steek maar ik weet dat het steeds minder gaat worden. Gelukkig maar want dit gebeurt nou eenmaal. Een probleem was opgelost, de bijen zaten nog steeds in het vat. Voorlopig laat ik ze met rust, misschien donderdagmiddag of vrijdagochtend kijken of ze netjes werken. De eerste raat moet netjes recht hangen anders gaan ze rommelen. Wat daar het probleem van is met een toplattenbar is me nog niet duidelijk, we zullen zien. Inmiddels heb ik wel bijvoeding voor de dames klaargezet, als we met vakantie gaan hebben ze bij slecht weer toch wat te eten. Als de dames netjes hebben gewerkt kan ik de voeding bijzetten en kijken hoe ze daar mee omgaan. Als ze slordig hebben gewerkt kan ik misschien kijken of ik het zelf kan bijstellen of besluiten om ze lekker te laten rommelen. Met een toplattenkast werkt het allemaal anders dan met een spaarkast.

Voedingsrecept| 250 gram suiker met 1 druppel lemongrass eo. Vochtig gemaakt en weer laten opdrogen in een flesje zodat de dames zelf wat moeite moeten doen maar ze wel kunnen eten, het is bedoeld als noodvoeding en misschien heeft het zelf nectar halen de voorkeur. Effect zullen we pas later zien. Er is ook geen kastkaart, ik heb wel een voorbeeld maar ik weet nog niet hoe ik hem moet bewaren bij het vat. Waar ik inmiddels wel al achter kom; je leert het meest door het zelf uit te vinden. Je leert vooral door de fouten die je maakt dus dat gaat als goed.

Inmiddels is dit recept vervangen door een gewone suikeroplossing omdat het een rommeltje werd in de kast. Weer wat geleerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten