zaterdag 15 juli 2017

De bijen bij de buren

15 juli 2017

De bijen bij de buren

 
bron: Facebook Wings of Change



Het zijn bijen van Tante maar ze wonen een stukje verderop en doen het prima.
Vorige week is er een schoon raam met kunstraat in het midden van het broedraam gezet en vandaag is er een raam aan de zijkant geplaatst.
Het is heerlijk om in zo'n rustig volk te werken. De koningin liep op het meest rechtse raam dus het nieuwe raam heb ik daar naast gehangen.

Een klein potje suikerwater er opgezet om de bijen wat extra kracht te geven, met heel kleine gaatjes zodat ze niet te veel tegelijk kunnen wegdrinken want dan gaan de dames het natuurlijk opbergen en heeft de koningin nog geen ruimte om haar eitjes te leggen.

22 juli 2017
Leermomentje!

Bijen en onweer is een heel vervelende combinatie.
Dat wist ik niet maar inmiddels ben ik stukken wijzer.

De 'bijen bij buren' moeten wekelijks gecontroleerd omdat ze in een kleine ruimte zitten en daarom steeds extra ruimte moet worden gemaakt. De bijen in onze eigen tuin hebben ook deze controle nodig maar ze zijn een beetje onvoorspelbaar dus 'bijen bij de buren' eerst.
Het is een kalm volkje dus ik ben zonder beroker maar met een plantensproeier en de gebruikelijke gereedschappen op pad gegaan.

Even een kiertje licht in de kast laten komen door de afdekplaat een beetje te schuiven. Boem!! De bijen komen met z'n allen op oorlogspad naar buiten.
Afdekplaat er snel weer op en zoeken naar de smoker in de kast met bijenspullen.....
Als je iets met spoed nodig hebt gaat het zoals je het kan verwachten. Geen bruikbare smoker dus snel naar huis om de smoker van Tante te halen.
Rustig aan een wolkje rook eronder, geduldig een paar minuutjes wachten en voorzichtig de kast weer open maken.

Dan kom ik erachter dat ze helemaal gek zijn geworden. Wat doe ik fout? Ik laat wat suikerstroop  druppelen op de bovenkant van de raampjes en wacht af. Ze blijven met z'n allen in oorlogstemming en na een korte blik via de bovenkant zie ik dat het raampje dat vorige week is ingezet al flink wordt bebouwd.
Misschien is er gebrek aan ruimte, ik heb geen idee!
Er staat een raam met kunstraat klaar dus ik heb dat in het midden van de bak gezet. Hive clean toepassen. Klaar ermee.
Snel afsluiten en wegwezen want het is beangstigend hoe die bijen zich gedragen.

Thuis ga ik ook aan de slag, en............. de bijen hier ook.
Geen moeite gedaan om de dames te controleren, hive-clean toegepast. Ze bekijken het maar.

Het is heel vervelend, ik heb geen idee hoe het komt. Misschien ben ik wel ongeschikt als imker.
Misschien komt het door het weer, het is broeierig en misschien zit er onweer in de lucht.

Inderdaad, er zijn verschillende artikelen te vinden over bijen die geprikkeld reageren op onweer, maar hoe ga je daar mee om?

Een zoektocht op internet levert een leuk artikel op: 'Voor beginners' van M.J. van Iersel 
Gelukkig, het ligt niet aan mij, ik moet beter op het weer letten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten